Впровадження інноваційних технологій та методик у дошкільному закладі
Консультація для педагогів (батьків): Впровадження інноваційних технологій та методик у дошкільному закладі
Інноваційні технології — це комплекс форм та методів навчання, виховання та управління, які відповідають сучасним вимогам, є новаторськими та оригінальними.
Педагогічна інновація – кінцевий результат інноваційної педагогічної діяльності у формі удосконаленого, модернізованого або нового освітнього процесу й продукту (в широкому значенні), який має якісні переваги порівняно з традиційним при проектуванні і впровадженні в практику, а головне – суспільне значення й використовується в освітній діяльності педагогів. Педагогічна новація – педагогічне нововведення, пов’язане з припиненням використання старих педагогічних підходів, принципів, методик, технологій і заміною їх новими; вона може мати форму або якісно нового доповнення до освітнього процесу або повністю нової зміни, що відбуваються в ньому. Педагогічна новація обов’язково і завжди зупиняє дію попередніх педагогічних стратегій. Автор новації – новатор, ініціатор і творець нового прогресивного й перспективного – отримує сертифікат про авторство та має право розглядати презентовану педагогічній громадськості новацію як інтелектуальну власність. Інноваційні технології дошкільної освіти являють собою радикально нову чи істотно удосконалену стратегічно й тактично систему реалізації освітнього процесу, яка містить мету, завдання, зміст, методи, форми і засоби й суттєво поліпшує умови й результати освіти. Здебільшого ці технології мають знижену собівартість, а за результатами навчання, характеризуються більшою ефективністю й продуктивністю. Вони забезпечують психічне здоров’я і психічний розвиток тим, хто навчається, знижують їхні зайві психоенергетичні затрати. До інноваційних технологій відносяться такі технології, що побудовані на принципах суб’єкт-суб’єктної взаємодії, особистісно-орієнтованого навчання і виховання, толерантності, мультикультурності, розвивальної освіти, здоров’язбереження та інших принципах, реалізація яких забезпечує гармонійний розвиток особистості дошкільника.
Проаналізував най поширені новації, можна сформулювати суть та основну ідею кожної з них.
Суть технології | Основна ідея |
1. Педагогіка М. Монтессорі «Будинок вільної дитини» | |
Створення предметно-просторового середовища, у якому дитина зможе найповніше реалізувати свої природні здібності та задатки. | Індивідуалізація розвитку дошкільників реалізується через взаємодію з матеріалами, з урахуванням права вибору дітей, природних потреб та вікових особливостей. |
2. Система освіти «Довкілля». В. Ільченко | |
Довкілля формує цілісну свідомість дитини, яка здатна брати відповідальність за своє майбутнє та майбутнє рідної землі, народу. | Дидактична система викладання предметів природничого циклу альтернативна до традиційного підходу |
3. Діагностична методика Т.О. Піроженко | |
Мовленнєве становлення дошкільника представлено з позицій комунікативного підходу до розвитку засобів мовлення. | Координати «людина» та «її ставлення до інших» є найважливішими для мовленнєвого становлення дошкільника. |
4. Технологія фізичного виховання М.Єфименка | |
Проведення фізкультурних занять у формі ігрових дійств. | Горизонтальний пластичний балет поєднує музичність, хореографічність, естетичність дійства. |
5. Технологія розвитку творчої особистості Г.Альтшуллера. Теорія розв язання винахідницьких завдань | |
Основне завдання – навчати дитину розв'язувати проблеми різного рівня складності з використанням винахідницьких завдань. | Колективні ігри, ігри-заняття, під час яких діти вчаться спостерігати навколишню дійсність, виявляти суперечливі властивості предметів, явищ, шукати відповіді на поставлені питання. |
6. Методика використання схем-моделей для навчання дітей описовим розповідям Т. Ткаченко | |
Знаходити головні, суттєві ознаки предмета, відрізняти їх від другорядних. | Вибудовувати розповідь з дотриманням послідовності та параметрів, закладених у схемах: колір, форма, величина, матеріал, частини, дії. |
7. Методика використання схем-моделей у лексично-граматичній роботі К. Крутій | |
Узагальнення і найпростіша класифікація предметів, формування родових і видових понять. Класифікація – диференціація родових понять; розвиток елементів логічного мислення шляхом складання моделей, схем, коректурних таблиць разом із дітьми. | Схема ознайомлення дітей із предметами: 1) первинне ознайомлення з предметом і його назвою; 2) дослідження властивостей предметів: колір, відтінки, форма, розмір, звуки, шуми; співвідношення в просторі; вага; властивості поверхні; ритм; рух предмета; назва деталей предмета; 3) групування. |
8. Методика розвитку творчих здібностей на заняттях з малювання. Л. Шульга | |
Діти зображають навколишнє тільки після емоційних зустрічей з ним у процесі спостереження, розгляду картин, слухання музики, читання, розповідання. | Головне завдання організації зображувальної діяльності – виховання естетичних почуттів, а допоміжне – навчання технічним прийомам. |
9. Спадщина В. Сухомлинського | |
Педагогіка серця, дитиноцентризму й толерантності, яка базується на ідеї наближення навчально-виховного процесу до природи конкретної дитини. | Уроки мислення сприяють розумовому, мовленнєвому, духовному розвитку дошкільнят і вихованню у них ціннісного ставлення до природи. Творче використання багатого потенціалу загальнолюдських моральних цінностей |
10. Методика навчання дітей читанню М.Зайцева | |
Методику навчання читанню і лічби на основі оригінальних кубиків кардинально скорочує час оволодіння навичками рахунку, читання, грамотного письма. | Навчання базується на сприйняття (зір, слух, тактильні відчуття, інтуїція), розвиває її пізнавальні здібності. |